معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تقریباً بیش از ۹۰ درصد دانه کلزا خریداری و حدود ۵۰ درصد طلب کشاورزان هم پرداخت شده است.

بیش از ۹۰ درصد دانه کلزا خریداری و ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شد

به گزارش قدس آنلاین علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تشریح وضعیت تولید گندم و سایر محصولات زراعی در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: با وجود خشکسالی در سال ۱۴۰۰، ۴.۵ میلیون تن گندم خریداری شد. سال ۱۴۰۱ هم با وجود تداوم خشکسالی میزان خرید به ۷.۵ میلیون تن و در سال گذشته هم با خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم، در بخش نان خبازی به خودکفایی رسیدیم و امسال هم در این محصول استراتژیک علاوه بر خودکفایی مطلق، به مازاد تولید هم می‌رسیم.

وی افزود: اکنون میزان خرید گندم از ۶.۵ میلیون تن سال گذشته که ما را در نان خودکفا کرد؛ بیش از ۷۰۰ هزار تن بیشتر شد. علاوه بر اینکه هنوز استان‌های غربی و سردسیر کشور مثل استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی؛ در ابتدای خرید قرار دارند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت مطالبات و پرداخت‌ها هم گفت: تقریباً شرایط خیلی خوبی در حال طی شدن است، شرکت بازرگانی دولتی و همکاران‌مان در سراسر کشور، خرید گندم را انجام می‌دهند. خوشبختانه تاکنون بیش از ۴۶ درصد مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شده است، کل این مطالبات بیش از ۱۱۳ همت است که نزدیک به ۵۳ همت آن پرداخت شده و امیدواریم در چند روز آینده با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بقیه مطالبات کشاورزان به تدریج پرداخت شود.

مهاجر یکی از این برنامه‌ریزی‌های غلط را در نحوه پرداخت مطالبات به حق کشاورزان معرفی کرد و افزود: من و شما کارمند هستیم اگر حقوق ما آخر ماه یک روز دیر می‌شود، خیلی دچار مشکل می‌شویم، حالا من و شما خودمان را بگذاریم جای کشاورزانی که ۹ ماه سال کار کردند، زحمت کشیدند، هزینه هم کردند؛ الان هزینه‌ها بالاست و کم نیست، یعنی می‌روند وام می‌گیرند، بعد این وام را باید بپردازند. اگر ما پول گندم را به موقع پرداخت نکنیم، آنها نمی‌توانند سررسید وام را بپردازند، بانک از آنها جریمه، ضرر و زیان و سود می‌گیرد، تازه این یک قسمت است؛ قسمت دوم اینکه زارع ما بعد از این محصول باید یک محصول دیگر بکارد و برای کاشت آن محصول و تأمین نهاده، بذر و … نیاز به پول دارد، من واقعاً از این کشاورزان نجیب که به ندای رهبر و مسوولان‌شان توجه کردند؛ گندم کشت کردند، برداشت کردند و نجیبانه و صبورانه صبر می‌کنند ما مسؤولان باید قدر این کشاورزان زحمتکش را بدانیم.

وی در همین زمینه تاکید کرد: متأسفانه بودجه‌ریزی و بودجه‌سازی ما در این زمینه کاملاً حکیمانه نیست، برای خرید گندم باید سازوکاری بچینیم و شرایطی را در بودجه کشور ببینیم که بدون دغدغه، به محض اینکه زارع محصولش را تحویل داد، پولش را پرداخت کنیم، در حال حاضر با توجه به نوید سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت مطالبات کشاورزان تسریع می‌یابد و انتظار می‌رود از هفته آینده پرداخت‌ها انجام شود.

وضعیت خرید تضمینی دانه‌های روغنی

معاون امور زراعت درباره خرید تضمینی دانه‌های روغنی هم با اشاره به افزایش تولید در سال جاری گفت: برای کلزا با توجه به تنگناهای مالی که وجود داشت، وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای را تدوین کرد که در برابر واردات، کسانی که واردات دانه‌های روغنی، کنجاله و روغن انجام می‌دهند، خرید داخل را هم باید انجام دهند، که خوشبختانه تقریباً بیش از ۹۰ درصد دانه کلزا خریداری و حدود ۵۰ درصد طلب کشاورزان هم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه تنها استانی که مقداری مشکل داریم، استان گلستان است. چون آن بخش خصوصی که تعهد داده بود که خرید را انجام دهد و پول را پرداخت کند، به تعهدش به موقع عمل نکرد که خوشبختانه وزارتخانه روز چهارشنبه با آنها جلسه‌ای گذاشت و آنها قول دادند که به زودی مطالبات استان گلستان هم پرداخت شود. البته دانه‌های روغنی فقط کلزا نیست، الان زمان برداشت کاملینا، گلرنگ و آفتابگردان هم هست که شامل این برنامه می‌شوند.

مهاجر با بیان اینکه به زودی یارانه بذر به تولیدکنندگان بذور پرداخت خواهد شد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با کمک بانک کشاورزی این پرداخت را انجام می‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.